K čemu je rytmizace
Rytmizace je prostě roztleskávání. Běžně se dělá v mateřských školách, ale ne vždy a navíc není možné u všech dětí zkontrolovat, jestli to opravdu vytleskají dobře. Při roztleskávání si dítě výslovnost slova "zpomalí" a lépe může vnímat jednotlivé hlásky (nejlépe s Vaším správným mluvním vzorem). Zkuste si to doma, zabere Vám to minutu až dvě a ještě své dítě "vzděláte"
Pokud začínáte (a začínat můžete už klidně od tří let), nachystejte si několik hraček:
- 1. Vždycky jednu vezměte a pojmenujte
- 2. Hračku znovu pojmenujte a zároveň na každou slabiku tleskněte (mé-ďa)
- 3. Povzbuďte své dítě, aby Vás napodobilo. Když se nedaří, roztleskávejte společně ruku v ruce.
Pokud začínáte (a začínat můžete už klidně od tří let), nachystejte si několik hraček:
- 1. Vždycky jednu vezměte a pojmenujte
- 2. Hračku znovu pojmenujte a zároveň na každou slabiku tleskněte (mé-ďa)
- 3. Povzbuďte své dítě, aby Vás napodobilo. Když se nedaří, roztleskávejte společně ruku v ruce.
Nejdříve se zaměřte na dvojslabičná slova. Až v nich dítě získá jistotu, můžete přidat trojslabičná - nejdříve jen tato. Po dalším procvičení už namíchejte dvoj a trojslabičná. U starších dětí (nebo dětí, které mají s tímto zkušenost) už roztleskávejte slova jednoslabičná i víceslabičná. Já osobně jsem trochu proti tomu, aby dítě určovalo, kolikrát tlesklo. Ale když už to musí být, tak ať netleská, ale za každou slabiku přidá prst jako u počítání.
Vyšší level je, že Vám dítě řekne, jaká byla první slabika ("Co jsi tleskl jako první?"). Takto se trénuje fonematický sluch, aby si dítě uvědomilo, že slovo se skládá z menších částí (slabika, později hláska). Nezůstávejte jen u hraček, použijte to, co vás napadne. A nezůstávejte jen u tleskání. Využijte dupání, poskoky nebo různé nástroje (bubínek, obaly od Kindervajíček naplněné čímkoliv, 2 vařečky, svazek špejlí. Fantazii se meze nekladou...). Pokud vyzvete děti, aby na něco přišly, můžete si udělat výtvarně-pracovně-logopedické aktivity.